WYKAZ ZAGADNIEŃ IX KRAJOWEGO KONGRESU SEKRETARZY
„SEKRETARZ W CENTRUM ZARZĄDZANIA URZĘDEM” Obecnie sekretarz to nie tylko urzędnik, ale lider zmiany, opiekun zespołu i gwarant stabilności urzędu w trudnych czasach.
Sekretarz, czyli kto? Tożsamość zawodowa w czasach transformacji administracji. Wyniki analizy.
Czy sekretarz jest dziś jedynie strażnikiem procedur, czy raczej liderem zmian w urzędzie? Wyzwania związane z koordynacją, odpowiedzialnością za zasoby i zarządzaniem personelem każą redefiniować rolę sekretarza na nowo. Jakiej wizji i jakich kompetencji wymaga od nas administracja przyszłości? Jakie zmiany prawne i zmiany praktyk zarządzania są potrzebne w odniesieniu do stanowiska sekretarza?
Sekretarz jako lider zmian. Jak skutecznie zarządzać zespołem w czasach niepewności?
W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości samorządowej, rola sekretarza wymaga nie tylko znajomości procedur, ale także umiejętności przywódczych. Panel skoncentruje się na tym, jak być skutecznym liderem w obliczu zmian, presji i niepewności. Uczestnicy dowiedzą się, jak motywować pracowników, wdrażać nowe rozwiązania organizacyjne oraz budować odporność zespołu na kryzysy i reorganizacje. To dyskusja o tym, jak przewodzić zmianom z odwagą i odpowiedzialnością.
Jak budować zaufanie i zaangażowanie lokalnej społeczności? Jak zarządzać sytuacjami kryzysowymi – dezinformacja? Media społecznościowe.
Zarządzanie w samorządzie to nie tylko administracja, ale również komunikacja – zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych i narastającej dezinformacji. Panel poruszy temat budowania zaufania społecznego, prowadzenia transparentnej komunikacji oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych. Jak przeciwdziałać fałszywym narracjom? Jak informować mieszkańców szybko, rzetelnie i skutecznie? Uczestnicy poznają dobre praktyki i narzędzia, które pomagają wzmacniać relacje z lokalną społecznością.
Kontrola zarządcza z perspektywy sekretarza – jak nie robić jej tylko na papierze? Monitorowanie efektywności pracy urzędu i jednostek podległych.
Jak przełożyć zapisy ustawowe na realne działania? Ten panel poświęcony będzie praktycznemu podejściu do kontroli zarządczej – takiej, która faktycznie wspiera zarządzanie urzędem, a nie pozostaje jedynie formalnością. Uczestnicy poznają skuteczne metody monitorowania efektywności pracy urzędu i jednostek podległych, a także narzędzia, które pomagają w podejmowaniu decyzji na podstawie danych, a nie intuicji. W centrum uwagi znajdzie się rola sekretarza jako kluczowego ogniwa w systemie zapewnienia jakości zarządzania.
„NOWE TECHNOLOGIE W SŁUŻBIE SAMORZĄDU” Jak mądrze cyfryzować JST: systemy i narzędzia, które naprawdę usprawniają pracę i oszczędzają zasoby.
Strategia Cyfryzacji Polski do 2035 roku. Jak urząd będzie się zmieniał przez najbliższą dekadę? Na jakie wsparcie mogą liczyć jednostki?
Cyfrowa transformacja administracji publicznej to proces, który nabiera tempa. Podczas tego panelu uczestnicy poznają główne założenia Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku oraz jej wpływ na funkcjonowanie urzędów gmin, miast i powiatów. Eksperci opowiedzą o planowanych zmianach, narzędziach wspierających cyfryzację oraz dostępnych źródłach finansowania. Panel będzie okazją do dyskusji o przyszłości urzędu jako nowoczesnej, dostępnej i sprawnie zarządzanej instytucji.
Rozwój usług chmurowych w administracji.
Usługi chmurowe to nie przyszłość, lecz teraźniejszość – również w administracji publicznej. Panel poświęcony będzie możliwościom, jakie niosą ze sobą usługi chmurowe dla jednostek samorządu terytorialnego. Eksperci omówią, jak bezpiecznie przechodzić do rozwiązań opartych na chmurze, jakie są korzyści organizacyjne i finansowe oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług. Uczestnicy dowiedzą się, jak wdrożenie chmury może uprościć zarządzanie danymi, zwiększyć dostępność usług i poprawić cyberbezpieczeństwo w urzędzie.
Integracja usług samorządowych z aplikacją mObywatel. Jak JST mogą wykorzystać potencjał tej platformy?
mObywatel staje się centralnym punktem kontaktu obywatela z administracją – również na poziomie samorządowym. W tym panelu omówimy, jak jednostki samorządu terytorialnego mogą zintegrować swoje usługi z aplikacją i jakie niesie to korzyści dla mieszkańców i urzędów. Uczestnicy dowiedzą się, jak wdrożyć nowe funkcje, jakie są wymagania techniczne oraz jak przygotować organizację na nowy model kontaktu z obywatelem. To praktyczna rozmowa o cyfrowej dostępności i innowacjach w usługach publicznych.
Cyfryzacja JST – systemy i oprogramowanie – czym warto się zainteresować aby oszczędzić czas i pieniądze, a nie je stracić?
Cyfryzacja procesów w jst to inwestycja, która może przynieść realne oszczędności – pod warunkiem, że jest przemyślana. W tym panelu porozmawiamy o konkretnych narzędziach, systemach i rozwiązaniach informatycznych, które faktycznie wspierają codzienną pracę JST. Jakie oprogramowanie zwiększa efektywność urzędu? Jakie są pułapki źle dobranych technologii? Jak podejmować decyzje zakupowe, by uniknąć nietrafionych inwestycji? To praktyczna sesja dla tych, którzy chcą cyfryzować mądrze – z korzyścią dla mieszkańców, urzędników i budżetu.
„PRAWO W PRAKTYCE – DZISIAJ I JUTRO” Jak nadążyć za zmieniającymi się regulacjami i jednocześnie zachować skuteczność działania oraz przejrzystość administracyjną?
Centralny Rejestr Umów w praktyce jednostek samorządu terytorialnego – obowiązki, ryzyka, odpowiedzialność.
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów stanowi istotną zmianę w systemie prawnym regulującym działalność jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Nowy obowiązek ujawniania treści umów zawieranych przez podmioty publiczne rodzi liczne pytania interpretacyjne oraz wyzwania praktyczne na styku prawa administracyjnego, cywilnego, a także przepisów o ochronie danych osobowych i dostępie do informacji publicznej. Panel stanowić będzie próbę analizy konsekwencji normatywnych oraz instytucjonalnych, jakie niesie ze sobą implementacja rejestru, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu nowych regulacji na odpowiedzialność organów JST i ich jednostek organizacyjnych. Dyskusja obejmie również ocenę roli Centralnego Rejestru Umów w systemie mechanizmów zapewniających przejrzystość gospodarowania środkami publicznymi oraz jego wpływu na funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego w praktyce.
Nowe obowiązki JST w zakresie ochrony ludności – co to oznacza dla sekretarza? Obowiązki wynikające z ustawy i rozporządzeń, organizacja wewnętrzna urzędu, współpraca ze służbami.
Ustawa z dnia 5 grudnia 2024xr. o ochronie ludności i obronie cywilnej deleguje na jednostki samorządu terytorialnego szereg nowych zadań, które stanowią wyzwanie tak w zakresie budowania społecznej odporności na zagrożenia jak również ich skutecznego realizowania przez pracowników urzędów. Przygotowanie do działań w trakcie wystąpienia zdarzeń losowych, dokonywanie bieżącego przeglądu obiektów zbiorowej ochrony, prowadzenie gospodarki magazynowej zasobów ochrony ludności, to tylko niektóre z zadań, które ustawodawca scedował do realizacji na szczeblu gminy i powiatu. Podczas dyskusji wszystkie wspomniane zagadnienia zostaną poruszone na płaszczyźnie empirycznej. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznać się z praktycznymi sposobami realizacji wybranych kompetencji ustawowych. Ponadto, w ramach panelu dyskusyjnego, możliwa będzie wymiana poglądów na temat tych zadań, które z perspektywy gminy czy powiatu mogą stanowić szczególne wyzwanie do realizacji np. z uwagi na niedobory kadrowe czy ograniczenia wynikające z innych przepisów. Cały blok tematyczny ma służyć podsumowaniu zadań i obowiązków, ale i możliwie najbardziej efektywnemu przygotowaniu urzędu do wprowadzenia w życie ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.
E-doręczenia – pełne wdrożenie systemu. Integracja z systemami EZD. Odpowiedzialność sekretarza za dokumentację elektroniczną i jej archiwizację. Czego pilnować? Przygotowanie systemów na sytuacje kryzysowe.
Wprowadzenie sytemu e-doręczeń w JST stało się faktem. Pełne wdrożenie sytemu wymaga okresu przejściowego, który właśnie trwa a czas ten powinien zostać wykorzystany m.in. na integrację sytemu doręczeń z systemami EZD. Jaki wdrożyć poprawnie system e-doręczeń, jak go zintegrować z systemami EZD, co powinno być archiwizowane w formie dokumentów elektronicznych, czy jest sens drukować dokumenty elektroniczne na potrzeby archiwizacji, jak dokumentować problemy techniczne i organizacyjne po stronie JST uniemożliwiające wykorzystania sytemu e-doręczeń – to tylko cześć problemów jakie zostaną poruszone w tym panelu. Dodatkowo podjęty zostanie temat przygotowania systemów elektronicznych na sytuacje kryzysowe: Krajowe Ramy Interoperacyjności i wymagania z niego płynące dla JST; czy JST musi się przygotować do wdrożenia Dyrektywy NIS2?
Ochrona danych osobowych – cyfrowe rozwiązania, outsourcing w samorządzie terytorialnym, aktualne podejście do ochrony danych osobowych z uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych.
Ochrona danych osobowych a cyfrowa przyszłość w samorządzie terytorialnym to tematy wciąż budzące wątpliwości. W trakcie panelu omówione zostaną zasady przetwarzania danych osobowych w kontekście zastosowania cyfrowych rozwiązań w samorządzie terytorialnym. Niewątpliwie cyfrowe rozwiązania mogą budzić obawy na płaszczyźnie zastosowania odpowiednich zabezpieczeń. Ochrona danych osobowych w samorządzie terytorialnym musi charakteryzować się całościowym, kompleksowym podejściem administratora danych uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych z uwzględnieniem także cyfrowych rozwiązań. Jakie problemy mają aktualnie samorządy? Jak powinien wyglądać system ochrony danych osobowych – rekomendacje w oparciu o praktykę. Czy proporcjonalnie wdrożenie odpowiednich środków technicznych i dla każdego te same rekomendacje? Na co zwrócić uwagę przy usługach outsourcing w sektorze publicznym. Czy dobrym rozwiązaniem w kontekście zabezpieczenia danych osobowych jest wprowadzanie rozwiązań cyfrowych – cyfrowy urząd przyszłości – konieczność czy alternatywa. Europejski Portfel Tożsamości Cyfrowej czy ma, czy będzie miał zastosowanie w samorządzie terytorialnym.
„URZĄD OD KUCHNI – PRAKTYCZNIE I KONREKTNIE”.
Sztuczna inteligencja w samorządzie – szansa czy ryzyko? Wykorzystanie AI w administracji lokalnej w kontekście bezpieczeństwa i efektywności.
Sztuczna inteligencja wkracza do polskich samorządów, przynosząc nowe możliwości w zakresie automatyzacji procesów, obsługi mieszkańców oraz analizy danych. Jednak wdrażanie AI wiąże się także z wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem, etyką, transparentnością i zgodnością z przepisami. W panelu eksperci przedstawią rzeczywiste przykłady wykorzystania AI w JST, omówią szanse i zagrożenia z tym związane oraz spróbują odpowiedzieć na pytanie, jak skutecznie, bezpiecznie i odpowiedzialnie wdrażać sztuczną inteligencję na poziomie lokalnym.
Dostęp do informacji – teoria a praktyka.
Podczas dyskusji omówimy obowiązki informacyjne. Przyjrzymy się praktyce zagadnieniom z zakresu udostępniania danych. Poszukamy odpowiedzi na pytania: Jak w praktyce udostępniać informacje publiczne, jak prowadzić rejestry i jak audytować te procesy w jednostce.
W trakcie panelu poruszone zostaną najważniejsze aktualne zagadnienia związane z realizacją prawa do informacji publicznej. Przedstawione zostaną wyniki badań w zakresie obowiązujących regulacji wewnętrznych we wszystkich urzędach wojewódzkich marszałkowskich i urzędach miast wojewódzkich w Polsce.
Dekoncentracja zadań w jednostkach samorządu terytorialnego. Pełnomocnictwa oraz upoważnienia w samorządzie terytorialnym – istota i ich funkcje.
Jednostki samorządu terytorialnego stanowią część administracji publicznej, a zadania publicznej wykonują we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W ramach posiadanej osobowości prawnej, na gruncie prawa cywilnego, dysponują narzędziami i instrumentami właściwymi dla przepisów prawa cywilnego. Jedną z cech działania administracji stanowi dekoncentracja zadań. Przepisy prawa stwarzają podstawę udzielania upoważnień na rzecz pracowników oraz jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, mających na celu usprawnienie realizacji zadań publicznych. Ponadto organy wykonawcze gmin, powiatów i województw korzystając z uprawnienia do reprezentacji jednostki mogą udzielać pełnomocnictw do reprezentowania jednostki przed innymi organami lub instytucjami. Powyższe instytucje mają szczególne znaczenie w dużych jednostkach samorządu terytorialnego, w których liczba zadań oraz liczba pracowników uniemożliwia osobiste zaangażowanie organu wykonawczego w realizację zadań. Jak instytucje upoważnień i pełnomocnictw funkcjonują w samorządzie w praktyce? Jaka powinna być ich treść oraz zakres? Jak skutecznie powierzyć wykonywanie określonych zadań danemu pracownikowi lub grupie pracowników, aby przenieść na nich odpowiedzialność? Jak za pomocą upoważnień i pełnomocnictw skutecznie zarządzać kadrą? Te i wiele innych pytań stanowić będą przedmiot panelu, na które razem z praktykami – Sekretarzami Miast, Gmin, Powiatów, Województw postaramy się znaleźć odpowiedzi.
Prawo pracy w JST. Nowoczesna Administracja Samorządowa – Wyzwania i Perspektywy.
W obliczu dynamicznych zmian społecznych i legislacyjnych, samorządy w Polsce stoją przed koniecznością ciągłego dostosowywania swoich strategii działania. Nasz panel skupi się na kluczowych aspektach funkcjonowania administracji samorządowej, analizując zarówno te sprawdzone rozwiązania, jak i nowatorskie podejścia wynikające z wdrażania unijnych dyrektyw. Przyjrzymy się efektywności 35-godzinnego tygodnia pracy, systemom wynagradzania i motywowania pracowników, a także wyzwaniom związanym z ochroną danych osobowych w erze RODO 2.0 w zakresie przetwarzania danych osobowych pracowników. Szczególną uwagę poświęcimy również nowym regulacjom dotyczącym jawności wynagrodzeń i wartościowania stanowisk pracy, a także wpływowi dyrektyw na rekrutację, w tym kwestii języka ogłoszeń o pracę. Celem dyskusji jest wypracowanie rekomendacji wspierających rozwój nowoczesnej, efektywnej i sprawiedliwej administracji samorządowej.
„DOBRE PRAKTYKI I INSPIRACJE”. Najlepsze rozwiązania z samorządów w całej Polsce – sprawdzone pomysły, które warto wdrożyć u siebie.
Konkurs Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej. Prezentacja Dobrych Praktyk Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej.
Dobre praktyki pracy sekretarza w dużym urzędzie, mieście, mniejszej gminie i w starostwie powiatowym. Od pomysłu do wdrożenia – jak przenieść dobrą praktykę do swojego urzędu?
Rozwiązania informatyczne usprawniające zarządzanie w jednostce samorządu terytorialnego. Nowe narzędzia i systemy mające na celu usprawnienie procesów i oszczędność czasu.